Příběhy našich zaměstnanců
Petr
-
Jak dlouho jsi součástí ABB a proč jsi se rozhodnul pro práci v ABB?
V Operačním centru ABB v Ostravě jsem od roku 2015. Rozhodl jsem se pro ABB, protože jsem chtěl zkusit něco nového a nové technologie. Hlavně mě oslovil projekt, který mi Operační centrum ABB nabízelo. Technologie, která mě tehdy zaujala byl C# a projekt, který byl zaměřen na optické rozpoznávání znaků tzv. OCR – byla to kombinace OCR technologie, HW atd. Do ABB jsem se dostal přes kamarády na doporučení.
-
Jak vnímáš rozdíl mezi ABB a jinými IT firmami, kde jsi pracoval?Vnímám to tak, že v mých předchozích zaměstnáních jsem se držel čistě vývoje a kontakt se zákazníkem nebyl téměř žádný. Vše domlouval projektový manažer. Tehdy jsem si myslel, že je to správně řešení nicméně po mé zkušenosti v ABB mám opačný názor. V Operačním centru ABB (EUOPC) jsme zcela ponoření v tom, co děláme. Co si zajistíme lépe, to nám půjde lépe. Sami komunikujeme se zákazníkem a můžeme budovat dlouhodobý vztah, a to nám pak ulehčuje práci na samotném projektu. Díky přímé komunikaci se zákazníkem vidíme to, proč zákazník požaduje danou funkcionalitu, jaký má k tomu vlastně důvod. Navíc to, že komunikujeme se zákazníkem mělo pozitivní vliv na můj anglický jazyk, který se od té doby značně posunul.
-
Na jakou pozici jsi do ABB nastoupil a jaké byly tvé první dny ve společnosti?Do Operačního centra ABB v Ostravě jsem nastupoval na pozici SW Engineer. Mé první dny byly o tom, že jsem si připravoval developerské prostředí pro práci a postupně jsem se zapojoval do projektu OCR. Hned od počátku jsem měl k sobě kolegu, který mi pomáhal při samotném startu. To, co mě překvapilo bylo to, že 1. května jsem nastoupil a už 1. června jsem letěl na měsíc do Spojených států. Pro mě to bylo něco nepředstavitelného - poprvé jsem letěl sám někam letadlem, sám jsem si zařizoval pronájem auta v USA. Bylo to pro mě velmi obohacující, protože jsem poznal nové lidi, nová místa a mohl jsem vidět ten projekt naživo.
-
Jak často mohou kolegové ve tvém týmu cestovat do zahraničí?Snažíme se, abychom vztahy vylepšovali tím, že vždy několik lidí, jednou ročně jede k zákazníkovi na 2-3 týdny, pracujeme s nimi a vylepšujeme vzájemné vztahy v jejich prostředí. Takto se vystřídají všichni členové týmu. Sám jsem byl ve Švédsku, v San Diegu a v Minnesotě a v plánu bylo ještě Chicago, ale to bylo pozastaveno kvůli covidu. Potenciál cestování tu rozhodně je. Vždy, když rozjíždíme nějaký projekt, tak se snažím podívat se za zákazníkem přímo do jeho podmínek.
-
Co je tvou náplní práce?Aktuálně působím v roli SW Team Leadera, kdy vedu dva menší týmy. Tyto týmy se snažím motivovat a udávat směr a případně jim radit. Jsem také kontaktní osoba pro naše zákazníky v případě rozjezdu nového projektu. Zároveň jsem také developer a denně trávím hodiny programováním a řešením problémů. Má role je rozdělena 40% Team Leader a 60% developer.
-
Jaký byl moment v ABB, kdy to nešlo úplně dle tvých představ?Samotný rozjezd projektů bývá oříšek, na který se musí člověk připravit hlavně psychicky. Například v rámci projektu OCR se rušil původní systém zákazníka a vše začalo fungovat v našem systému. Pokud je pak v našem systému něco špatně, dojde k zablokování průjezdu kamionů skrze OCR brány. Takový problém se pak musí ihned řešit. Toto období je často před samotným spuštěním a pak také prvních pár týdnů, kdy je nový systém v provozu. Občas se stane, že mi volal i někdo v noci, nicméně to už k tomu patří. Naše projekty dopadly úspěšně, a vše funguje tak jak má, což je pro nás ta největší odměna.
-
Co je tvým hnacím motorem pro práci v ABB a jak dobíjíš baterky po pracovní době?Nevím, jestli mám říct děti anebo alkohol :D Jelikož mám děti, tak se jim věnuji a nutí mě to úplně vypnout, což je super. Ne vždy to jde na 100 %, ale snažím se to dodržovat. Dříve jsem měl problémy, že jsem pracoval pořád, ale snažím se to nějak vyvážit. Snažím se denně pracovat 8 hodin. V případě, že se jede Go Live, to mohou být i 3 týdny, kdy pracujeme 11-12 hodin denně. Mimo tyto období se snažíme držet těch 8 hodin denně. V ABB je navíc i kultura nastavena tak, abychom ten worklife balance mohli dodržovat.
-
Jaké jsou podle tebe klíčové faktory pro to být spokojený v práci?Pro mě i pro ostatní kluky je důležité a motivující vidět, že to, co jsme vytvořili funguje a máme možnost se ohlédnout a vidět ty dokončené projekty. Vidím tu práci v konkrétních bodech a to, že u zákazníka se to využívá. Dále je pro mě také důležité, že máme velmi široké zaměření toho, na čem pracujeme. Neděláme sice vždy na těch nejaktuálnějších technologiích, ale vynahrazujeme si to tím, že máme široký záběr různých technologií. Chvíli mohu psát WPF aplikaci pro nějaký simulátor, chvíli mohu psát webovou aplikaci v MVC, chvíli v Angularu, chvíli zase C# backend nebo třeba tvořit nějakou proceduru v SQL či napsat si PowerShell skript, který mi pak může něco urychlovat či zlepšovat. Tento široký záběr je moc fajn. Tím, že nemusím dělat pořád jednu a tu stejnou věc, tak mě ta práce nepřestává bavit.
-
Pokud bys měl vybrat jednu tvou vlastnost, která ti v úspěšném působení v ABB nejvíce pomáhá, která to je? Dokážeš konkrétně popsat, jak ji v praxi využíváš?Mezi mé vlastnosti, které mi denně pomáhají v práci je to, že dokážu nosit v hlavě velké množství informací o daném projektu a tyto informace následně mezi sebou propojovat. Jak postupně nasávám ty informace, tak ty koncepty mi v hlavě zůstanou, a jsem schopen si na ně vzpomenout a využít je, když je to potřeba.
-
Jak bys popsal kulturu v rámci softwarového oddělení v Operačním centru ABB nebo tvého týmu?Pohodové a přátelské prostředí, kde se nic nehrotí. Společně jezdíme na teambuildingy jako celé oddělení, což je aktuálně asi 80 lidí a stále rosteme, a to je moc fajn akce.
-
Proč zůstáváš v ABB, co tě zde baví?Jednak to, že projekty, na kterých pracujeme jsou velmi zajímavé a neustále mě baví a posouvají dál jak osobně, tak i profesně. Potom je to denní využití angličtiny a dále ta variabilita možností využít různé technologie a také super kolektiv kolegů, se kterými chodíme často na pivo nebo jiné mimopracovní aktivity. V neposlední řadě je to také můj nadřízený, který byl vždy pro mě velmi důležitý pilíř a tady v ABB nám to rozhodně sedlo.
-
Jaké jsou tvé nejoblíbenější programovací technologie?Já jsem odjakživa zaměřený primárně na C# a pak také neobvykle na pozadí skriptuji v PowerShell, což mi velmi pomáhá ve věcech, které dělám a vše mi to urychluje.
-
Proč by si měli nováčci zvolit právě SW oddělení v Operačním centru ABB, a ne v jiné společnosti?Těch projektů, na kterých se u nás může člověk podílet je velké množství. S tím jsou spojeny různé technologie, které může člověk v rámci toho projektu využívat. Náš záběr je poměrně dost široký a je možné i mezi projekty přecházet. Pokud tedy někdo uvažuje o změně, přímo in-house se dá vyzkoušet něco nového, a nemusí nutně odcházet do jiné společnosti. Když skončí nějaký projekt, tak se ti lidé rozdělí mezi jiné projekty, a proto nemusíme nikoho propouštět. U nás máme dlouhodobé projekty, které nemají daný termín ukončení (tyto projekty fungují déle než 7 let) a potom máme kratší projekty a tam to počítáme v řádu měsíců – od 6 do 24 měsíců.
-
Máš nějakou radu pro uchazeče, kteří chtějí najít práci podle svých představ?Určitě mohu doporučit, že pokud si daný uchazeč myslí, že má vhodné vlastnosti pro konkrétní roli, tak by se měl jít ukázat a předvést. Nejlépe danou společnost přímo oslovit a nabídnout spolupráci a nečekat až ho někdo osloví nebo jen nesledovat inzeráty. Člověk by si měl jít za tím, co ho zajímá a co ho baví. Má další rada je nepřetvařovat se v rámci výběrového řízení. Nehledáme žádnou superstar, ale jde nám o to najít někoho, kdo se hodí na daný projekt. Upřímnost je velmi důležitá.
Jiří K.
-
Jak dlouho jsi součástí ABB a proč jsi se rozhodnul pro práci v ABB?
Deset let jsem pracoval ve strojírenských firmách na pozici kontrolora kvality, takže čtení výkresů, programování měřicích strojů a ruční měření pro mě bylo denním chlebem. Před třemi roky jsem se rozhodl, že se mi vstávání na šestou a celý den v montérkách trochu zajídají a že by to chtělo změnu.
Dlouho jsem vybíral, pročítal inzeráty na internetu, odesílal životopisy až jsem našel nabídku pozice konstruktéra v ABB. To mě nadchlo. Nadnárodní, známá, stabilní, dopravně dostupná společnost hledá člověka, který bude na PC spravovat stávající a vytvářet novou výkresovou dokumentaci - to je něco pro mě.
-
Na jakou pozici jsi do ABB nastoupil a jaké byly tvé první dny ve společnosti?První dny v ABB byly únavné. Nikoliv nudné, ale ta neuvěřitelná spousta nových informací, pravidel, postupů atd., ale chceme-li mít v něčem systém, je nezbytné se s ním seznámit a nového kolegu náležitě zaškolit.
Postupem času jsem dostal na starost vlastní sortiment, tedy část elektrického rozvaděče, konkrétně nízkonapěťovou skřínku, o kterou jsem se pečlivě staral. Ruku v ruce s ní jsem později zdědil i sortiment držáků a krytů přístrojů pro NN po kolegovi, který odešel z firmy. Ve všem jsem udržel stávající systém, místy ho vylepšil a práce šla jak po drátkách, takže z práce jsem chodil příjemně unavený, ale s pocitem dobře odvedené práce. -
Jaký byl moment v ABB, kdy to nešlo úplně dle tvých představ?Po dvou letech mi byl přidělen zcela nový sortiment, model el. rozváděče ZS8 a v ten moment skončila veškerá legrace. Množství pracovních povinností mi začínalo přerůstat přes hlavu, začaly se objevovat problémy, které vznikly mojí nepozorností či nedotažeností některých řešení. Na oddělení nás bylo v tu dobu žalostně málo, takže můj návrh předat práci někomu jinému nepřipadal v úvahu. Začínal jsem se sypat a s nechutí chodit do práce.
-
Na jaké pozici pracuješ nyní a co je náplní tvé práce?Před půl rokem jsem přestoupil na oddělení výzkumu a vývoje, na pozici specialisty pro rozšířenou realitu, kde s týmem vyvíjíme aplikaci pro koncové zákazníky, resp. jejich techniky, která by pomocí moderní technologie promítání do holografických brýlí nebo na displej mobilu či tabletu a díky zpracovaným 3D modelům a animacím napomáhala s obsluhou a s řešením problémů na rozvaděčích ABB. Aplikace se též dokáže bezdrátově připojit na diagnostickou jednotku jednotlivých polí, vytáhnout si z ní potřebné údaje a upozornit na nesrovnalosti.
-
Co je tvým hnacím motorem pro práci v ABB a jak dobíjíš baterky po pracovní době? Daří se ti skloubit práci a volnočasové aktivity?Mými velkými koníčky jsou pěší turistika, foto/video, grafika, počítače a rád sleduji trendy moderní techniky a technologií a věřte, že podílet se na vývoji něčeho nového a pracovat s moderním vybavením je pro mě splněným snem. Doma se díky tomu můžu v klidu věnovat manželce, zabydlování našeho nového bytu a tábornickému oddílu, který s kamarády vedeme už asi 18 let.
-
Jak vidíš ze svého pohledu práci na pozici AR Specialisty?Je to pozice pro otevřenou mysl, kreativního ducha, odvážné nápady, ale rozumné úvahy, pečlivé ruce a svědomité pracanty. Někde jsem slyšel, že práce ve vývoji, místě, kde je tří- až pětiletý plán na projekty, je „leháro“. Člověk, který takhle uvažuje, nemá ani tušení, jak moc se mýlí.
-
Jaké jsou podle tebe klíčové faktory pro to, být spokojený v práci?Dělejte to, co vás naplňuje a co přináší rozumné výzvy. Stereotyp, ať vám může přinášet klid, jaký chce, se časem dozajista omrzí.
-
Pokud bys měl vybrat jednu tvoji vlastnost, která ti v úspěšném působení v ABB nejvíce pomáhá, která to je? Dokážeš konkrétně popsat, jak ji v praxi využíváš?Jsem kreativní a uvažuji dopředu. Každý proces jde rozplánovat, každý řádek programu jde napsat čistěji, každý prvek jde vytvořit tak, aby byl univerzální. Samozřejmě ne každý, buďme realisté.
-
Máš nějakou radu pro uchazeče, kteří chtějí najít práci podle svých představ?Buďte sebevědomí a neslevujte ze svých nároků. Nebojte se neúspěchu, ale nenechte se jím zaskočit. Držte si palce a pamatujte, že „svět patří těm, co se neposerou“ (Ch. Bukowski).
Jiří N.
-
Jak dlouho jsi součástí ABB a proč ses rozhodnul pro práci v ABB?
Do ABB jsem nastoupil v září 2017 jako brigádník do oddělení kvality. Studoval jsem poslední ročník vysoké školy a chtěl jsem získat praxi v oboru. Když jsem dokončil školu a hledal jsem práci na plný úvazek, zvažoval jsem více nabídek. Pro ABB jsem se rozhodl díky benefitům, především zkrácené a pružné pracovní době, prestiži firmy, která patří v oboru k těm nejzvučnějším jménům a velkou roli hrálo i to, že jsem viděl, kolik firma investuje do vzdělávání a jaké jsou možnosti kariérního růstu.
-
Na jakou pozici jsi do ABB nastoupil a jaké byly tvé první dny ve společnosti?Jako brigádník jsem pracoval v oddělení kvality rozváděčů nízkého napětí na ulici Heršpická v Brně, na to jsem navázal už na hlavní pracovní poměr na pozici Projektového manažera pro modulární systémy na ulici Vídeňská v Brně. První dny jsem byl zaskočený velikostí obou areálů, bylo toho hodně nového, co bylo potřeba pochopit nebo se naučit, ale měl jsem obrovské štěstí na lidi. Kolegové byli vždy ochotní pomoct a nikdy jsem se necítil, že by mě někdo v něčem nechal samotného. Přechod na plný úvazek nebyl takový šok, jelikož jsem již znal SAP a další nástroje, které jsme používali.
Pozice projektového manažera na modulárních systémech byla díky možnosti hodně cestovat a pracovat na opravdu komplexních projektech asi nejlepší startovací pozice, jakou jsem si mohl přát a která mi otevřela ve firmě dveře dál. -
Na jaké pozici pracuješ nyní a co je náplní tvé práce?Operation Quality & OpEx Manager – jsem vedoucím na oddělení kvality rozváděčů nízkého napětí v Brně na ulici Heršpická. Jeden z hlavních úkolů je práce s lidmi v týmu, aktuálně mám 6 přímých podřízených na plný úvazek, z nichž jeden je týmový vedoucí zkušebních techniků, a jednu brigádnici.
Důležitá součást mojí práce je komunikace s ostatními vedoucími, reportování managementu, a samozřejmě komunikace se zákazníky a dodavateli v otázkách kvality.
Obecně je naším cílem na kvalitě předcházet problémům, vzniklé problémy efektivně vyřešit a poučit se z nich a aktivně se věnovat postupnému zlepšování. Tady se praxe z projektového řízení hodí, je dobré zlepšovací projekty plánovat a řídit. -
Jaký byl moment v ABB, kdy to nešlo úplně dle tvých představ?Komunikace dokáže být někdy náročná, takže je nutná dávka diplomacie a vyrovnanosti při jednáních. Trpělivost občas prověří i různé IT nástroje. Konkrétní situace mě bohužel nenapadá nebo spíš bohudíky 😊
-
Co je tvým hnacím motorem pro práci v ABB a jak dobíjíš baterky po pracovní době? Daří se ti skloubit práci a volnočasové aktivity?Rád se učím nové věci, užívám si výzvy, snažím se posouvat svoje limity a baví mě hledat řešení problémů. Potom je super pocit, když se něco podaří. Mým motorem je, když vidím, že moje práce má smysl a někomu nebo něčemu pomáhá. Snažíme se najít lepší způsob, jak dělat konkrétní práci efektivněji a jak dodat produkt nebo službu ve špičkové kvalitě, jaká se od ABB čeká.
Díky super kolektivu a zajímavé práci nemám pocit, že bych každý den baterky vybil úplně, mám kolem sebe lidi, které respektuji a od kterých se učím, jsou to odborníci ve svém oboru a každý z nich je mi v něčem inspirací.
Ve volném čase se věnuji focení. Fotím převážně portréty nebo svatby. Ze sportů nepohrdnu asi ničím, baví mě všechno. Relaxuji cestou z práce do práce, baví mě řídit a poslouchat rádio, poslouchám převážně muzikály – Carmen, Kleopatra a Tři mušketýři patří mezi nejoblíbenější. -
Jak vidíš ze svého pohledu práci na pozici manažera kvality?Na tuto pozici musí být nátura, tím že se řeší problémy, tak se v nich některé typy lidí mohou utopit nebo si je brát příliš osobně.
Já hodně těžko snáším, když vidím, jak někdo dělá něco zbytečně složitě nebo neopatrně, na všechno mám celkem kritický a analytický pohled, takže přirozeně vždycky hledám, jak něco udělat líp, i proto mě práce baví.
Tím, že náplň práce není jednotvárná, všeho je trošku, jedním typem práci si odpočnu od jiného. -
Jaké jsou podle tebe klíčové faktory pro to být spokojený v práci?Typ pozice by měl sedět k typu člověka. Co je vhodné pro mě, nemusí být vhodné pro druhého. Pro mě je klíčová zajímavá náplň práce, různorodost, možnost se učit a kolektiv. A hlavně - práce musí bavit!
-
Pokud bys měl vybrat jednu tvoji vlastnost, která ti v úspěšném působení v ABB nejvíce pomáhá, která to je? Dokážeš konkrétně popsat, jak ji v praxi využíváš?Cílevědomost – stanovit si cíl a nebát se ho, vidět cíl, ne překážky, vnímat, co je potřeba, abych se k tomu cíli dostal udělat to. Z pozice brigádníka přes projektového manažera jsem se dostal na vedoucího kvality ani ne za 3 roky. Když jsem nastupoval, obdivoval jsem svého vedoucího, který byl na této pozici, a říkal jsem si „tam bych se chtěl do 10 let dostat.“ Pokud vás práce baví, ambiciózní a zdánlivě nereálné cíle nejsou na škodu, pak ještě je potřeba mít odvahu a zkusit to. Pro mě takový postup byl nejen splněný cíl, ale rozhodně splněný sen!
Ale nikdy bych nebyl tam, kde jsem, nebýt kolegů, kteří mi dali příležitost se tak posouvat a vždycky byli oporou a spousta z nich vzorem. -
Máš nějakou radu pro uchazeče, kteří chtějí najít práci podle svých představ?Skvělé je mít představu co člověk chce, a pokud jsi student nebo člověk co se stále hledá, jdi za tím, co tě baví a zajímá, ono se to vyselektuje.
A vždycky je důležité obklopit se pozitivně smýšlejícími lidmi, vždycky se vzájemně táhnete nahoru. Lidi, kteří jsou pořád negativní, zprotiví jakoukoli práci a neposunete se nikdo.
Veronika K.
-
Jak dlouho jsi součástí ABB a proč ses rozhodla pro práci v ABB?
Nastoupila jsem do divize Modulárních systémů v březnu 2019, což bylo asi půl roku po škole. Líbil se mi profil firmy a také známí, kteří pracují v ABB, říkali, že je to skvělá příležitost. Na pohovoru na mě udělal velmi dobrý dojem také náš šéf (Marek Solčanský), který působil velmi sympaticky.
-
Na jakou pozici jsi do ABB nastoupila a jaké byly tvé první dny ve společnosti?Vystudovala jsem Provozně ekonomickou fakultu na Mendelově univerzitě v Brně a po studiu jsem cílila na administrativní pozici. Nakonec jsem do ABB nastoupila na pozici Asistentky. Líbilo se mi, že náplň práce měla záběr do projektů a celkově měla mnohem širší záběr (měla jsem hned od začátku možnost sáhnout si na všechno).
Byla jsem tu tehdy jediná žena (z 25 lidí), takže ze začátku jsem měla obavy, jak zapadnu😊 První dny byly hodně o tom, že jsem si musela cestu sama prorazit, sama jsem se musela zajímat a zjišťovat, jak to tu funguje. Tím, že jsem měla iniciativu, ptala jsem se a chtěla jsem ty věci znát, kolegové si toho všímali a brzy jsem dle jejich slov „přerostla svoji pozici“. Dělala jsem mnoho věcí, i když jsem nemusela, a i když je po mě nikdo nechtěl (zároveň ale bylo vidět, že jsou potřeba). Určitě to byla výzva, ale i díky výbornému kolektivu, to šlo vše velmi přirozeně. -
Na jaké pozici pracuješ nyní a co je náplní tvé práce?Jako Project Support manažerka mám na starosti Project support oddělení o třech lidech. V rámci ABB toto není známá pozice, resp. je to svého druhu první takové oddělení. Máme pod sebou jak Order Handling (což má každá divize v ABB), tak zároveň Project Support celého projektu. To znamená document controlling, pomáháme s dokumentací pro zákazníka, se site project supportem (jsme v zahraničí na projektech, řešíme logistiku přímo na místě u zákazníka, pomáháme s výjezdy lidí). Je to opravdu velmi široké a liší se to projekt od projektu.
Už dlouhou dobu před tím, než oddělení vzniklo, měl manažer vizi, aby Project Support oddělení vzniklo. Ve světě je to běžná věc a to, že my tímto oddělením nedisponovali, bylo vidět. Tato pozice mi byla nabídnuta, ambice dostat se na vedoucí pozici jsem neměla. -
Jaký byl moment v ABB, kdy to nešlo úplně dle tvých představ?Asi když vzniklo oddělení Project Support. Vytvářela jsem něco, co nemělo žádná předem daná pravidla, nebylo kde se odpíchnout. Nemohli jsme se inspirovat od jiných lokálních ABB jednotek v ELDS. Vytvářeli jsme něco, co nikdo nechápal, co znamená, nikdo nerozuměl tomu, co děláme, proč to děláme a jestli je to vůbec potřeba (protože to není často vidět). Na začátku bylo obtížně definovat naši práci a nastavit to, s čím se na nás mají kolegové obracet.
Musela jsem si poradit s tím, jak bude oddělení vypadat, jak bude fungovat, kolik bude mít lidí, jaký bude mít naše práce záběr atd. -
Co je tvým hnacím motorem pro práci v ABB a jak dobíjíš baterky po pracovní době? Daří se ti skloubit práci a volnočasové aktivity?Hnacím motorem je určitě kolektiv a v našem oddělení máme opravdu skvělý kolektiv. V práci je pro mě důležité to, jaké tu máme vztahy, jak se mi tu pracuje, jak se tu dokážou řešit problémy a jak se lidé k problémům staví. Nepodkopáváme si nohy, nepodřezáváme větve, tady se vše řeší kolektivně, a hlavně za vším stojí náš šéf, ve kterém cítíme oporu. Po vzoru mého nadřízeného se i já snažím být oporou pro své lidi.
Baterky dobíjím v první řadě v rámci našeho ABB týmu, mimo práci. A jak dobíjím baterky mimo pracovní kolektiv? Mám ráda sporty, takže běhám, cvičím, také mám neteř, se kterou trávím hodně času. Jsem skautkou a stále jezdím velmi často do přírody na výlety s kamarády.
V současné chvíli se mi daří skloubit práci a volnočasové aktivity. Když jsem byla půl roku na situ u zákazníka ve Finsku, tak se mi to bohužel nedařilo.
Zpočátku bylo obtížné skloubit práci a volnočasové aktivity. Musela jsem se to naučit. Když člověk kolem sebe vidí takový drive, který má tato jednotka, tak je celkem těžké se tím nenechat strhnout a nepracovat 12 hodin denně a dávat tomu všechno. Na to, jak skloubit pracovní a osobní život, jsem si musela přijít. -
Jak vidíš ze svého pohledu práci na pozici Project Support Manager?Mým hlavním úkolem je být podporou pro projektového manažera. Naše oddělení pomáhá s veškerými administrativními úkoly, jako je zakládání zakázek, fakturace, expedice projektu, vše, co je potřeba k jednotlivým výjezdům kolegů do zahraničí atd. Zároveň spolupracujeme a podporujeme oddělení konstrukce a projekce, kdy pomáháme s finální podobou technické dokumentace. Velkou výhodou této pozice je kontakt napříč všemi odděleními, jsme v centru dění a pracujeme na projektu od začátku do konce. Na této práci mě také baví, že je každý den jiná. Máme různorodou práci, u které se člověk nikdy nenudí.
-
Jaké jsou podle tebe klíčové faktory pro to být spokojená v práci?Velmi důležité je pro mě to, že se do práce těším. Těším se na lidi, se kterými se dobře pracuje.
Důležité je také to, být v práci spokojený a to, že mě moje práce baví. -
Pokud bys měla vybrat jednu tvoji vlastnost, která ti v úspěšném působení v ABB nejvíce pomáhá, která to je? Dokážeš konkrétně popsat, jak ji v praxi využíváš?Určitě bych zmínila mé organizační dovednosti. Dokážu dělat více věcí najednou a mám v nich systém. Jsem schopna všechny informace zhodnotit a na základě toho rozhodnout, co je prioritou a co počká. Také se nebojím prorážet nové cesty, k čemuž je potřeba zvládnout zprocesovat velké množství informací, dát je do uchopitelných forem, které potom kolegové pochopí.
Zmíním také time management, kdy dopředu vidím kroky, které budou potřeba udělat. -
Máš nějakou radu pro uchazeče, kteří chtějí najít práci podle svých představ?Nebát se a nepodceňovat se. Dokázat se prodat, být si dobře vědom/a svých předností a silných stránek. Také si dát záležet na vztazích mezi spolupracovníky, být pokorný/á a respektovat autority.
Dorota J.
-
Jak dlouho jsi součástí ABB a proč jsi se rozhodla pro práci v ABB?
Součástí ABB jsem od února 2020. Předtím jsem pracovala v cestovní kanceláři a chtěl jsem změnu. V ABB zrovna hledali Junior Recruitera bez nutnosti praxe, a to mě velmi nadchlo. Byla to příležitost, jak získat zkušenosti v novém oboru a ve velké zahraniční společnosti.
-
Na jakou pozici jsi do ABB nastoupila a jaké byly tvé první dny ve společnosti?Nastoupila jsem na pozici Junior Recruiter. První dva dny mě čekala úvodní školení pro nováčky, kde jsem získala všechny základní informace, abych se dokázala orientovat ve společnosti. Po dvou dnech jsem se začala zaučovat přímo na agendu v HR. Pro nováčka je vždy těžké nastoupit do nového a neznámého prostředí, ale všichni byli přátelští a pomohli mi se velmi rychle adaptovat.
-
Co je tvou náplní práce?Po roce jsem dostala příležitost pracovat jako Recruiter a na této pozici jsem odpovědná za nábor nových zaměstnanců do Evropského operačního centra ABB. Konkrétně mám na starost lokality v Ostravě a Plzni. Nedílnou součástí práce recruitera je vyhledávání a oslovování kandidátů skrze pracovní portály, telefonický screening a účast na výběrových řízeních. S tím souvisí pravidelná komunikace jak s uchazeči, tak s hiring manažery, tvorba pracovních inzerátů, pravidelné meetingy a reporting či pre-boarding nových zaměstnanců. Součástí mé práce je také HR Marketing a s tím spojená účast na veletrzích karierních příležitostí. Tato práce je velmi různorodá a kreativní. Rozhodně to není rutinní práce.
Nejvíce mě baví komunikace s kandidáty, protože se vždy dozvím něco nového a neustále poznávám nové a zajímavé lidi. -
Jaký byl moment v ABB, kdy to nešlo úplně dle tvých představ?Těch momentů pár bylo. Stává se, že je práce opravdu hodně ve chvíli, kdy je potřeba náboru vyššího počtu nových zaměstnanců. V takových chvílích se snažím úkoly prioritizovat, co nejrychleji zpracovat všechny požadavky a zajistit manažerům v co nejkratší době obsazení jejich pozic. Na druhou stranu to je výzva, která mě posunuje dál.
-
Co je vaším hnacím motorem pro práci v ABB a jak dobíjíte baterky po pracovní době? Daří se vám skloubit práci a volnočasové aktivity?Určitě to je různorodost a kreativní práce, navíc na HR máme skvělý kolektiv. Mám ráda sport a svůj volný čas se snažím trávit aktivně (pěší turistika, jízda na kole, inline brusle, jumping). Velmi ráda také cestuji.
Díky tomu, že ABB nabízí možnost práce z domu a flexibilní pracovní dobu, tak se mi daří dobře skloubit osobní a pracovní život. Myslím si, že work-life balance v ABB funguje velmi dobře. -
Jaké jsou podle tebe klíčové faktory pro to být spokojený v práci?Nesmírně důležitý je kolektiv a celková atmosféra na pracovišti. Myslím si, že firemní kultura v ABB je na dobré úrovni.
-
Pokud bys měla vybrat jednu tvou vlastnost, která ti v úspěšném působení v ABB nejvíce pomáhá, která to je? Dokážeš konkrétně popsat, jak ji v praxi využíváš?Jednoznačně je to má vytrvalost, navíc jsem dost precizní při plnění úkolů. Díky těmto vlastnostem se mi například podařilo dokončit kombinované magisterské studium na VŠ při práci na plný úvazek v ABB. Právě ABB je jedna z mála firem, která umožňuje skloubit práci a studium i díky flexibilní pracovní době a možnosti práce z domu.
-
Máš nějakou radu pro uchazeče, kteří chtějí najít práci podle svých představ?Rozhodně je důležité se nebát a přijmout výzvy, které nás v životě potkají. ABB je skvělá firma, která dává příležitosti i absolventům bez praxe a umožňuje jim osobní i kariérní rozvoj. Myslím si, že je to firma, která nabízí různorodou škálu pracovních příležitostí.
Jakub Š.
-
Na jakou pozici jsi do ABB nastoupil a jaké byly tvé první dny ve společnosti?
Nastoupil jsem na pozici Elektromechanik 1. 4. 2005, ne není to apríl, opravdu jsem součástí ABB už 16 let. Po maturitě jsem v roce 2004 nastoupil do jiné firmy, ale nevyhovovala mi práce na tři směny, šel jsem tedy za lepší pracovní nabídkou do ABB. Od úplného začátku pracuji v Brně na Heršpické pro rozváděče nízkého napětí.
Kolektiv byl rodinný, řekl bych, že jsem zapadnul do kolektivu, nikdo mi neházel klacky pod nohy.
-
Na jaké pozici pracuješ nyní a co je náplní tvé práce?Současně pracuji na pozici vedoucího výroby rozváděčů a modulů nízkého napětí a mojí náplní práce je organizačně vést mistry a výrobní týmy. Mám na starosti i expediční tým a expedici zakázek. Celkem vedu 140 zaměstnanců.
-
Jaký byl moment v ABB, kdy to nešlo úplně dle tvých představ?Ty momenty byly dva, jeden mám ve velmi živé paměti, jelikož to bylo zrovna včera. Dostal jsem se do situace, která pro mě byla naprosto nová a bohužel jsem se ke svému překvapení zklamal v jednom, teď už bývalém, zaměstnanci. Dále jsem dostal výpověď od zaměstnankyně, s jejímž výkonem jsem velmi spokojen. Mám rád stabilní tým, složený z lidí, kteří spolupracují, jsou vstřícní, je na ně spoleh a mohu jim důvěřovat. Bez důvěry nemůže tým fungovat a vést ku prospěchu.
Druhým silným momentem bylo oznámení přesunutí jedné části výroby, kde jsem byl ještě mistrem, do Bulharska. Když končí něco, kde všichni zaměstnanci nechali kus sebe, je to vždy smutné období. -
Co je tvým hnacím motorem pro práci v ABB a jak dobíjíš baterky po pracovní době? Daří se ti skloubit práci a volnočasové aktivity?Mým hnacím motorem jsou kvalitně odvedená práce a dobré výsledky, pochvala od nadřízených a samozřejmě spokojení zaměstnanci. Moje práce mi dává smysl a to je ten největší motor.
Po práci si rád odpočinu s rodinou, žiji v malé vesničce pod Pálavou a mám vinici, která mě dost zaměstnává, v zimě jsem ve sklepě a vyrábím víno. Rodina je číslo jedna. Věnuji se stavbě nového vinného sklepa. Pro představu ročně lahvujeme 8 300 lahví.
Co se týká skloubení volného času a práce, je to aktuálně těžší, ale určitě si to brzy sedne. Jsem na pozici vedoucího výroby teprve 9 měsíců a je toho pro mě spousta nového. Vše má svůj čas a věřím, že budu mít brzy více času pro rodinu. -
Jak vidíš ze svého pohledu práci na pozici Vedoucího výroby?Jsem na pozici krátkou dobu a mám z toho respekt, je to pozice, která je zaměřená na všechno dění ve výrobě. Jak skloubit chování lidí s organizací a vymáčknout z toho maximum, byt v zisku, držet si kvalitu. Je to velké sousto, je tu různorodost, zodpovědnost a musím říct, že mě to zatím moc baví, i přesto, že je to velká výzva. Musí mi dobře fungovat mistři, kteří zodpovídají za zaměstnance ve výrobě, což se děje. Důvěra je číslo jedna.
-
Jaké jsou podle tebe klíčové faktory pro to být spokojený v práci?Každý ve společnosti musí chtít a musí mít motivaci dělat dobrou a kvalitní práci. Pochvala, spokojenost moje a týmu, upřímnost, důvěra – tyto faktory vedou k fungování a následné spokojenosti.
-
Pokud bys měl vybrat jednu tvoji vlastnost, která ti v úspěšném působení v ABB nejvíce pomáhá, která to je? Dokážeš konkrétně popsat, jak ji v praxi využíváš?Pečlivost. Dotahovat věci do konce a klást důraz na kvalitu. Nejen v ABB ale i v soukromém životě, často se ke věcem vracím a řeším, jak lépe je dělat.
-
Máš nějakou radu pro uchazeče, kteří chtějí najít práci podle svých představ?Buďte otevřeni k ostatním lidem, upřímní, komunikativní a hlavně autentičtí.